Hvad har vi lært?
5 centrale indsigter fra Co-design aktiviteterne i forbindelse med designudfordring
1. Overvejelser/beslutning: Gennem vores Co-Design aktiviteter opdagede vi, at det trin i købsprocessen, hvor vi har mulighed for at påvirke resultatet mest, er under overvejelser og beslutninger. Det er på dette tidspunkt, vores brugere oplever den største motivation til at foretage et køb.
2. Behovet ændrede sig over tid: Flere af vores brugere bemærkede, at deres købsbehov ændrede sig, hvis de ventede med at foretage et køb. De observerede, at behovet enten helt forsvandt eller ændrede sig markant over tid.
3. Det er udfordrende at vurdere niveauet af bæredygtighed: Vores brugere stødte på vanskeligheder, når de forsøgte at skabe den ideelle købsrejse, da mange af dem ønskede at tage hensyn til bæredygtighed. De oplevede dog problemer med at identificere, hvilke virksomheder der rent faktisk prioriterer bæredygtighed
4. Stor forskel på egen og ideel købsrejse: Vi bemærkede betydelige forskelle mellem de to købsrejser, som vores brugere skulle igennem. Trods disse forskelle var der en fælles bevidsthed om, at de ikke levede op til det ideelle, og brugerne havde forskellige refleksioner over, hvorfor dette var tilfældet, oftest fordi det var svært at gennemskue hvad der rent faktisk er bæredygtigt.
5. Økonomi fylder mindre end forventet: Gennem vores interviews havde vi observeret, at økonomi ofte var en primær faktor i købsrejsen. Dog bemærkede vi under denne øvelse, at det ikke nødvendigvis var den primære overvejelse for de fleste. Selvom økonomi generelt spiller en væsentlig rolle i købsbeslutninger, valgte de fleste deltagere ikke kortene med økonomiske incitamenter som deres primære valg.