Co-design aktivitet - brugerworkshop på DOKK1

2024-04-05

Program og manuskript for vores Co-Design aktivitet (workshop/user-scripted scenario), hvor vi beskriver formål, plan og begrunder valg af metoder og rammesætning.


Formålet med vores Co-Design aktivitet var todelt. Først ville vi engagere deltagere fra målgruppen i at sætte nogle ord, begreber og teknologier på hvert af de fire led i købsrejsen.
Formål 2 var efterfølgende at samme deltagere gennemgår købsrejsen igen, hvor de planlægger den mest bæredygtige købsrejse.
Købsrejsen er et "koncept", vi udviklede på baggrund af vores indsigter fra P2. Købsrejsen indeholder fire steps som er:

1. Lyst/Ide/inspiration til køb

2. Overvejelser/beslutning

3. Efter køb

4. Behold/retur

Det blev udviklet ud fra vores interviews og blev i starten brugt som en oversigt for gruppens eget overblik, men blev senere besluttet at inddrage i Co-Design aktiviteten. Det kom af at vi selv var i tvivl om, hvilket led i købsrejsen som var det bedste sted at sætte ind. Derfor planlagde vi denne Co-Design aktivitet ud fra metoden om inspiration cards lavet af Halskov og Dalsgård. Formålet med denne metode er at kombinere indsigter (domain cards) med inspiration fra teknologier (technology cards) og ud fra det skabe nye design koncepter. Metoden blev justeret således at teknologikort skal ses i anførselstegn, da der her blev brugt både ord, teknologier, begreber mm. Metoden bruges derfor mere som en inspirationsøvelse, hvor vi i fællesskab skabte indsigter i, hvor i købsrejsen man skulle sætte ind i forhold til bæredygtighed samt at skabe nye designkoncepter. Vi brugte vores fire steps som domain cards og lavede "technology cards" ud fra vores indsigter.


Selve workshoppen blev lavet ved at to tilfældigt udvalgte personer indenfor målgruppen fik hvert sit sæt domain cards og technology cards, som var helt ens. De blev placeret foran et bord hvor teknologikortene var spredt ud foran dem, hvorefter de blev bedt om at introducere sig selv, blev introduceret til os og blev introduceret til øvelsens formål. De fik herefter forklaret og udlagt de fire domain cards og blev bedt om at putte minimum 2 teknologikort på hvert domainkort uden at snakke sammen. Når deltagerne havde udvalgt det antal teknologikort som de syntes passede, blev de bedt om at forklare deres valg til hinanden, hvortil vi som gruppe sad rundt om og stillede dem opfølgende spørgsmål. De blev til slut adspurgt om, hvor i købsrejsen man bedst kunne sætte ind overfor dem for at påvirke deres købsrejsen til at blive mere bæredygtig. Efter øvelsen var slut blev de bedt om at lave en runde to, hvor de skulle lave den mest bæredygtige købsrejsen de kunne forestille sig. Denne runde blev udført ligesom i runde 1. 

Co-design aktivitet - del 1 (notater)

Laura, 22 - Informationsvidenskab, 2. Semester

Stine, 23 - Informationsvidenskab, 2. Semester


De er begge meget overvejende

Laura tog mange kort i forhold til Stine

  • Temafester / begivenheder

  • Går i genbrugsbutikker

  • Økonomi

  • Magter ikke at sende retur

  • Impulskøb → fri fragt

  • Det er en mere "konsekvens" af hendes købsvaner, at det bliver mere bæredygtigt

Laura

  • Tog også "særlige anledninger"¨

  • Tænker over om det er pengene værd

  • Sæson / shorts og vinterjakke

  • Om det er noget hun får brugt

  • Om hun kan sælge det videre

  • Om det passer til tøj, som hun har i forvejen

Begge

De kunne identificere sig med alle kortene

  • Skal sætte en begrænsninger på

  • Mange positive ord

  • Bedst, hvor alle kortene blev sat op

  • Hvis man skulle sætte ind et sted → hvis man ventede en uge på, at købe noget, så var det ikke altid, at man havde brug for det alligevel

  • Hvad går meget igen? "Har jeg virkelig brug for det"?


Måske mere klarhed omkring, hvilke steps de skal igennem, så man ikke overvejer alle ting

De overvejede, hvilke kort, som de ville anvende i længere tid til øvelsen, hvor de skulle generere en bæredygtig købsrejse


Co-design aktivitet - del 2 (notater)

Kristoffer, 22 - Informationsvidenskab, 2. Semester


Meget overvejende

Shopper tøj, når han mangler det

  • Ville aldrig købe det, hvis han ikke manglede det

Holder øje med gode handler

Ønske

  • Køber fodboldtrøjer

  • Skriver det ned, og ser på, om han stadig vil have det efter 2 uger

Efter køb

  • Fortrydelse → han overvejer, om han reelt set havde brug for det

  • Stil → kommer han nogensinde til at gå i den?

Huskeregel → vil han ikke vil have tøjet på dagen efter, så får han det ikke brugt

  • Så ryger det evt. retur

Den bæredygtige rejse

  • Almindelighed

    • At tøjet rent faktisk bliver brugt, så det ikke bare ligger i skabet

  • Kvalitet er vigtigt!

  • Sætte sig ind i, hvilke virksomheder man vælger

    • Dansk vs. asiastisk produceret

  • Tøj man ikke får brugt - videresalg eller genbrug


Hvor kan man sætte ind?

Et eller to - her har folk faktisk mulighed for at lave en ændring

Folk smider allerede deres tøj videre til genbrug

Træt af dårlig kvalitet


Co-design aktivitet - del 3 (notater)

Mary, 19 - HHX, 3G

Nasri, 19 - HHX, 3G


Mary

  • Inspiration fra Instagram og TikTok

  • Primært online køb

  • Økonomi → start vs. slut på måneden

  • Økonomiske overvejelser; vejer købet op mod pengene

Nasri

  • Inspiration fra Pinterest

    • Krise → ny stil

  • Overvejelser - Har jeg noget ligende? Kan jeg finde det et billigere sted? Har jeg noget der passer til?

  • Spontant shopping → har jeg nok bukser eller er det fordi jeg ikke har noget, som jeg gerne vil gå med.

  • Efter køb; Er det pengene værd? Hvor meget kommer jeg egentlig til at bruge det?

  • Brandets egen hjemmeside i stedet for forhandleren for at finde et item billigere

I forbindelse med miljøbevidsthed - 2. runde

Den er generelt sværere for dem, og tager længere tid

Mary

  • Meget forurening af miljøet

    • Får noget man allerede har i forvejen

  • Kommer man til at bruge det? Anvendelighed

  • Videresalg, hvis man ikke bruger det nok

Hvor kan man sætte ind?

  • Inspiration til købet; vil hellere købe nyt

    • Prisen har betydning

  • Jeg sælger mere tøj på Trendsales end køber det

  • Tænker ikke på miljøet, men det er økonomien, som driver det

Nasri

  • Kigge på genbrug

  • Genoverveje → har man noget lignende?

    • Kan det videresælges

    • Hvor meget vil man få det brugt?

  • Hellere beholde end returnere; hellere videresælge end returnere

Hvor man man sætte ind

  • I starten, hvor man søger efter inspiration

  • Venter nogle gange i 3 dage, hvorefter hun egentlig ikke ville købe tøjet

    • Handler om økonomien snarere end miljøet


Følgende billedgalleri viser billeder fra workshoppen


Nedenstående fremgår de fire forskellige domain-cards, som hver testperson skulle tage udgangspunkt i vedrørende deres købsrejse. På de næste slides fremgår de forskellige opstillede technology-cards, som de kunne fra(vælge) at lægge til de forskellige dele af købsrejsen. Ydermere havde de mulighed for selv at skrive et technology-card såfremt, at der ikke var et kort, som passede til deres oplevelse. 

Gruppe 5, hold 2 - Liv, Helene, Anders og Louise
Brugerdrevet design, F24
Drevet af Webnode Cookies
Lav din egen hjemmeside gratis! Dette websted blev lavet med Webnode. Opret dit eget gratis i dag! Kom i gang
Dette websted bruger cookies for at sikre en korrekt funktion, sikkerhed og for at give dig den bedst mulige brugeroplevelse.

Avancerede indstillinger

Du kan tilpasse dine cookiepræferencer her. Aktiver eller deaktiver følgende kategorier, og gem dit valg.