Co-design aktivitet - brugerworkshop på DOKK1
Program og manuskript for vores Co-Design aktivitet (workshop/user-scripted scenario), hvor vi beskriver formål, plan og begrunder valg af metoder og rammesætning.
Formålet med vores Co-Design aktivitet var todelt. Først ville vi engagere deltagere fra målgruppen i at sætte nogle ord, begreber og teknologier på hvert af de fire led i købsrejsen.
Formål 2 var efterfølgende at samme deltagere gennemgår købsrejsen igen, hvor de planlægger den mest bæredygtige købsrejse.
Købsrejsen er et "koncept", vi udviklede på baggrund af vores indsigter fra P2. Købsrejsen indeholder fire steps som er:
1. Lyst/Ide/inspiration til køb
2. Overvejelser/beslutning
3. Efter køb
4. Behold/retur
Det blev udviklet ud fra vores interviews og blev i starten brugt som en oversigt for gruppens eget overblik, men blev senere besluttet at inddrage i Co-Design aktiviteten. Det kom af at vi selv var i tvivl om, hvilket led i købsrejsen som var det bedste sted at sætte ind. Derfor planlagde vi denne Co-Design aktivitet ud fra metoden om inspiration cards lavet af Halskov og Dalsgård. Formålet med denne metode er at kombinere indsigter (domain cards) med inspiration fra teknologier (technology cards) og ud fra det skabe nye design koncepter. Metoden blev justeret således at teknologikort skal ses i anførselstegn, da der her blev brugt både ord, teknologier, begreber mm. Metoden bruges derfor mere som en inspirationsøvelse, hvor vi i fællesskab skabte indsigter i, hvor i købsrejsen man skulle sætte ind i forhold til bæredygtighed samt at skabe nye designkoncepter. Vi brugte vores fire steps som domain cards og lavede "technology cards" ud fra vores indsigter.
Selve workshoppen blev lavet ved at to tilfældigt udvalgte personer indenfor målgruppen fik hvert sit sæt domain cards og technology cards, som var helt ens. De blev placeret foran et bord hvor teknologikortene var spredt ud foran dem, hvorefter de blev bedt om at introducere sig selv, blev introduceret til os og blev introduceret til øvelsens formål. De fik herefter forklaret og udlagt de fire domain cards og blev bedt om at putte minimum 2 teknologikort på hvert domainkort uden at snakke sammen. Når deltagerne havde udvalgt det antal teknologikort som de syntes passede, blev de bedt om at forklare deres valg til hinanden, hvortil vi som gruppe sad rundt om og stillede dem opfølgende spørgsmål. De blev til slut adspurgt om, hvor i købsrejsen man bedst kunne sætte ind overfor dem for at påvirke deres købsrejsen til at blive mere bæredygtig. Efter øvelsen var slut blev de bedt om at lave en runde to, hvor de skulle lave den mest bæredygtige købsrejsen de kunne forestille sig. Denne runde blev udført ligesom i runde 1.
Co-design aktivitet - del 1 (notater)
Laura, 22 - Informationsvidenskab, 2. Semester
Stine, 23 - Informationsvidenskab, 2. Semester
De er begge meget overvejende
Laura tog mange kort i forhold til Stine
Temafester / begivenheder
Går i genbrugsbutikker
Økonomi
Magter ikke at sende retur
Impulskøb → fri fragt
Det er en mere "konsekvens" af hendes købsvaner, at det bliver mere bæredygtigt
Laura
Tog også "særlige anledninger"¨
Tænker over om det er pengene værd
Sæson / shorts og vinterjakke
Om det er noget hun får brugt
Om hun kan sælge det videre
Om det passer til tøj, som hun har i forvejen
Begge
De kunne identificere sig med alle kortene
Skal sætte en begrænsninger på
Mange positive ord
Bedst, hvor alle kortene blev sat op
Hvis man skulle sætte ind et sted → hvis man ventede en uge på, at købe noget, så var det ikke altid, at man havde brug for det alligevel
Hvad går meget igen? "Har jeg virkelig brug for det"?
Måske mere klarhed omkring, hvilke steps de skal igennem, så man ikke overvejer alle ting
De overvejede, hvilke kort, som de ville anvende i længere tid til øvelsen, hvor de skulle generere en bæredygtig købsrejse
Co-design aktivitet - del 2 (notater)
Kristoffer, 22 - Informationsvidenskab, 2. Semester
Meget overvejende
Shopper tøj, når han mangler det
Ville aldrig købe det, hvis han ikke manglede det
Holder øje med gode handler
Ønske
Køber fodboldtrøjer
Skriver det ned, og ser på, om han stadig vil have det efter 2 uger
Efter køb
Fortrydelse → han overvejer, om han reelt set havde brug for det
Stil → kommer han nogensinde til at gå i den?
Huskeregel → vil han ikke vil have tøjet på dagen efter, så får han det ikke brugt
Så ryger det evt. retur
Den bæredygtige rejse
Almindelighed
At tøjet rent faktisk bliver brugt, så det ikke bare ligger i skabet
Kvalitet er vigtigt!
Sætte sig ind i, hvilke virksomheder man vælger
Dansk vs. asiastisk produceret
Tøj man ikke får brugt - videresalg eller genbrug
Hvor kan man sætte ind?
Et eller to - her har folk faktisk mulighed for at lave en ændring
Folk smider allerede deres tøj videre til genbrug
Træt af dårlig kvalitet
Co-design aktivitet - del 3 (notater)
Mary, 19 - HHX, 3G
Nasri, 19 - HHX, 3G
Mary
Inspiration fra Instagram og TikTok
Primært online køb
Økonomi → start vs. slut på måneden
Økonomiske overvejelser; vejer købet op mod pengene
Nasri
Inspiration fra Pinterest
Krise → ny stil
Overvejelser - Har jeg noget ligende? Kan jeg finde det et billigere sted? Har jeg noget der passer til?
Spontant shopping → har jeg nok bukser eller er det fordi jeg ikke har noget, som jeg gerne vil gå med.
Efter køb; Er det pengene værd? Hvor meget kommer jeg egentlig til at bruge det?
Brandets egen hjemmeside i stedet for forhandleren for at finde et item billigere
I forbindelse med miljøbevidsthed - 2. runde
Den er generelt sværere for dem, og tager længere tid
Mary
Meget forurening af miljøet
Får noget man allerede har i forvejen
Kommer man til at bruge det? Anvendelighed
Videresalg, hvis man ikke bruger det nok
Hvor kan man sætte ind?
Inspiration til købet; vil hellere købe nyt
Prisen har betydning
Jeg sælger mere tøj på Trendsales end køber det
Tænker ikke på miljøet, men det er økonomien, som driver det
Nasri
Kigge på genbrug
Genoverveje → har man noget lignende?
Kan det videresælges
Hvor meget vil man få det brugt?
Hellere beholde end returnere; hellere videresælge end returnere
Hvor man man sætte ind
I starten, hvor man søger efter inspiration
Venter nogle gange i 3 dage, hvorefter hun egentlig ikke ville købe tøjet
Handler om økonomien snarere end miljøet
Følgende billedgalleri viser billeder fra workshoppen
Nedenstående fremgår de fire forskellige domain-cards, som hver testperson skulle tage udgangspunkt i vedrørende deres købsrejse. På de næste slides fremgår de forskellige opstillede technology-cards, som de kunne fra(vælge) at lægge til de forskellige dele af købsrejsen. Ydermere havde de mulighed for selv at skrive et technology-card såfremt, at der ikke var et kort, som passede til deres oplevelse.